gucciglasogon.se

Monday, September 22, 2014

Blue

Semalam teman cousin ushar some books she's been looking for. And ada sekumpulan kanak kanak lelaki jugak kat shelf novel tu.

Cousin: Kecik kecik pun dah baca novel?
Boy 1: Dia tengok cite 'blue' kak.*pointing to his other fren*
Cousin: *Terdiam. Pandang aku*
Boy 1: *Ulang lagi* Dia tengok cite 'blue' kak..hahahahah.
Me: Awak ni umo berapa?
Boys: 12 tahun
Me: Kecik kecik dah pandai bab blue tak blue ni?
Boys: Hehehe.
Me: Dah baligh belum ni?
Boys: Belum. Eleh. Akak pun mesti tengok cite blue kan?
Me: Astaghfirullah. Apasal merepek sangat korang cakap ni?
Boys: Elehhh. Akak tengok kan?
Me: Dik, awak tau tak kalo akak report polis ni awak boleh kena (tahan) tau tak? Sebab percakapan tak senonoh. Tau tak?

Pastu bebudak tu terus mundar mandir and then blah. Aku tau la bukannya boleh jadi kes polis pun kalo bercakap tak senonoh. Tapi saje gegar diorang sikit. Biar tau yang percakapan macam tu adalah salah.

And it was shocking too bila budak tu tanya "akak pun tengok blue kan"..shocking sebab dia tanya as if nengok cte sebegitu adalah terlalu normal hinggakan dia rasa semua pun buat. Aku terus terlintas dalam kepala, "ntah ntah diorang dah terbiasa tengok..sebab tu assume org dewasa pun tengok"..harap harapnya anggapan aku salah. Tak tercapai akal rasanya budak umo 12 tahun yang belum baligh cakap pasal benda seksual ni.

Kalo adik adik or anak buah or anak anak aku yang cakap camtu, merasa la kau amukan tak bertepi dari aku dengan suara halilintar siap pakej pelempang aku bagi. Aku ni pun kekadang cakap merepek merapu jugak tapi kau tu 12 tahun dik. UPSR pn tak habis lagi (kan ada paper kena retake sebab soklan bocor). Cakap pulak pasal benda yang merepek amat.

Na'uzubillah. Moga la apa yang aku fikirkan pasal budak tu salah. Macam mana la nak besarkan anak anak dengan situasi, kondisi dan teknologi sekarang. Mohon dijauhkan la benda sebegitu dari jadi kat aku, korang dan seluruh keturunan kita.

No comments:

Post a Comment