gucciglasogon.se

Thursday, November 6, 2014

Buli

Aku baru tengok video yang kes buli tu. Tu pun tengok kat berita tv9 tadi.

Now aku faham kenapa mother mother yang tengok video tu bengang. Serius. Aku yang tengok pun gila sakit hati. Aku rasa kalo la jadi kat adik adik or anak anak aku, lunyai pembuli tu aku kejekan. Parents hantar asrama bukan untuk ko buli or jadikan kuli.

Come on la.
Ni aku mula nak bermulut *tangan* jahat ni.
Yang kes kat Asrama Anak Yatim tu, apahal ko?
Sedar diri sikit boleh? Ko kat asrama ANAK YATIM. Ko patut lebih sensitif issue ni. Jangan sebab ko takde mak bapak untuk say itu salah ini salah, maka ko beranggapan tiap kesalahan ko tu tak salah.

Sebab tu Tuhan bagi ko akal. DIA tak bagi ko parents untuk bagitau mana betul mana salah tapi ko dah cukup besar untuk utilizekan otak ko tu. Tapi sayang, ko pilih untuk tak guna akal tu. Ko pilih untuk jadi bangang. Yang boarding school tu pun sama. Belajar dah tempat bagus, tapi malangnya tertinggal otak kat kelas prep agaknya. Tu yang tak pikir bila nak buli kaw2. Ni namanya belajar pandai pandai tapi bodo berkati kati.

Seyes aku cakap, kalo jadi kat family aku, headlines tu akan jadi "Pembuli dipukul sehingga.nyawa nyawa ikan oleh keluarga mangsa". Pastu gambar aku antara yang terpampang sebab join sekali bantai si pembuli.

Salah satu sebab aku emosi adalah sebab benda tu salah. Sangat salah. Dan menyakitkan mangsa.
Satu lagi adalah sebab aku pun pernah jadi mangsa buli for 5 years. Cuma aku bukan physically abused/bullied. Aku was tortured mentally. Diorang *boys* taknak kawan aku. Salah satu sebabnya adalah nama aku pelik. Macam haremjad je kan? Pastu did the name calling yang aku tak suka.

Lantak lah. Walaupun sesungguhnya i'm scarred for life. Moga satu hari nanti aku ikhlas nak maafkan. Saat ni, masih belum mampu.

No comments:

Post a Comment