gucciglasogon.se

Monday, September 16, 2013

makcik makcik punya pesan

i am not a saint nor a pious. 
i stumbled. i slipped. i flawed. i made mistakes. i am so not perfect but i do exactly know how not right it is to bang those trying to remind us the good things. and i called that, RUDE!

ni kes anak buah aku ni sorang. tak berniat nak mengata family sendiri tapi wrong is wrong and right remains right. aku tengok status fb dia la. agaknya ada yang tegur dia kot. niece (anak sepupu) aku ni teen lagi. tapi dah ada anak seorang. umur dia kalau xsalah aku around 17 18 camtu. tapi kahwin awal. divorced. 

aku tau aku ni tak la sempurna. i lost my tempers most of the time, *sila tanya member2 aku untuk maklumat lanjut* tapi aku rasa apa yang dia buat ni sangat sangat xbetul. yang soal diri dia, suka hati dia lah apa dia nak buat. nak pakai tak cukup kain, keluar merata rata, do it. it's ur life after all. aku pun pakai kain tak cukup sana sini, marah2, gelak gila gila and so on. so once again, aku tak mau cakap lebih sebab aku pun tahu how not perfect i am tapi bila dia bang orang yang tegur dia, memaki hamun kat fb, i totally felt it was wrong. 

kalau sekalipun tak suka orang menegur, diamkan aje. 
kalau tak boleh terima teguran orang, diamkan aje.
kalau rasa xnak berubah, selesa dengan cara sendiri, diamkan aje.

jangan menghina atau menilai orang tu hingga ke tahap bertiket syurga bagai.

dia punya status fb lebih kurang macam ni:

Beremok oam laki sedap sangat mulut mu duk kate ke oam puan,guane gamok mu rase mu tu molet doh ke hah ?? ke mu tempoh tiket ke syurga doh ?? yg sedap mulut mu ngatt or. . . !!

*NOK NASIHAT OAM POM AGOK2 LAA WEII !!*

Law mu rase mu tu memang masuk syurga xpee r nok nasihat2 oam pom guU !!
nim dduk sibuk care hal oam lop,ikot aku r nok pkai gne pom,yg mu ssuh tu bkpee ?? aku bli kain baju mintok duet ng mu ke ?? memang ciannn r at mu nim guh pom. . . 

#DUDUKDEPANCERMIN2DIRISENDIRILAAGUU!#

then ada la sorang guy ni dalam ramai yang komen tu, bidas balik. this guy ni la kot agaknya post tersebut ditujukan. tapi cara dia cakap tu harsh. and ada la beberapa komen lagi. my young lady ni siap doakan supaya berbalik kat anak bini la apa laaa.

deyyyyy kids!main doa doa pulak.
lempang kang!

hish aku pun tak tau nak kata apa.
so aku tulis lah komen seperti di bawah ini. tapi lepas tu aku delete.
kang dituduh menyelak kain orang pulak.
so aku lepaskan kat sini. wakaka.
sebab aku rasa kalo comment aku tu remained there, ada peluang laa beliau takmo bersapa dengan aku lagi dah.

so pasal tu, let it be je lah. her life afterall.
tapi yang aku komen tu, sempat aku kopipes dulu, tepek kat sini sebelum aku delete.


1. dua2 salah. 
(a) yg menegur kna tau adab utk menegur. tegur utk kebaikan dan tegur utk menghina tu berbeza. tegur dalam keadaan yg macam mana, itu pn kena consider. Islam xajar kasar dalam menegur. if lupa, salah satu sifat Allah, Ya Latif..yang Maha Lembut..tegurlah dgn kelembutan.
(b) yang ditegur, sekiranya rasa xmau terima teguran, maka berdiam diri lebih baik. sebab kalo ditegur mesti ada sebabnya. kalo xboleh terima teguran, diam sahaja. xperlu sumpah seranah kat fb.saya berkali ditegur tapi kalo rasa masih kental dgn pilihan sendiri, sekali lagi, berdiam dirilah.

2. xsemestinya hanya ahli syurga yang boleh menegur. menilai layak/x masuk syurga tu urusan Tuhan. dia menegur dgn tujuan baik, tapi mungkin cara xkena. tu salah satu usaha dia untuk jejak syurga. jangan secepatnya letakkan syurga/neraka pada org lain. tu bukan hak kita.

3. jika hanya orang yg dah bertiket ke syurga sahaja boleh menegur, maka x seorang boleh menegur hatta ustaz atau ulama sekali pun. xseorang pn dah tau tempat dia kat mana. yang abid boleh terhumban ke neraka n pela*ur boleh tercampak ke syurga. itu bukti penilaian manusia jauh xsama dgn yg Tuhan nilai. Tuhan nilai apa yg manusia xnampak. manusia nilai apa yang manusia nampak.

after this, i am very keen mesti ada yang akan kata, "diri sendiri xsmpurna, lagi nak tazkirah orang". well, i notice that. i am not perfect nor pious tapi apa yg salah tetap salah. apa yg betul tetap betul. 

last sekali, sebelum nak menghentam, BRAIN my whole lines well. dont embarrass one self by start bang-ing on me.

peace!


my little lady, Ciklong minta maaf okeh?
sila la buat seperti yang kamu suka.
Ciklong takmau amik tahu. sebab Ciklong tahu Ciklong pun xperfect.

but please..
grow up sometimes, Lady.
u've got a kid. so pleaseee at least sometimes, act like a mature lady.
dont have to be all the time mature. sometimes is enough for me myself pun also one time mature, and sometimes sahaja.


tapi jangan buat hal yang melibatkan orang lain.
jangan maki hamun orang yang berniat baik kat kita.

again, peace lady!

ohh sungguh mak mak je rasa diri i. benci tau!

2 comments:

  1. bagi link fb dia...biar saya ceramah....hehe...tapi kan, klau baca status2 fb budak2 skg ni, terasa cam tua betul diri ni....nmpak sgat budak skrg dah advance...dorang up status nak mintak break la, nak merajuk la, nak carik lain la, padahal aku yg dah tua ni masih terkial2 mencari cinta sejati....oh btw, awal betul anak buah ko kawin.....umur 18 tu aku masih berenang2 dalam longkang mcam kanak2 riang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. my students dulu baru form 1, uiii dia punya ayat cintan cintun aje manjang..yang nieces lain pun sama laa..musykil.makcik dia xde orang nak pun.haha.

      biasalahhh dah 'jodoh' sementara dia sampai awal..maka menikah la beliau dgn awal..me at 18 masih lagi lari keliling rumah, lompat menari2 kat dapur. haishh

      Delete