gucciglasogon.se

Thursday, December 6, 2012

marah dan merepek

aku tengah dilanda kemarahan yang sangat dahsyat rasanya ni. kenapa ye, rata rata 'manusia' ni jarang nampak kesalahan sendiri, tapi sibuk dengan kesalahan orang lain? contoh simple nya aku bagi, FB. ada orang suka update status sepanjang masa, update mengarut ngarut dan sebagainya. tapi bila ada orang lain pun cuba uploadkan apa yang dia hargai dan kegembiraan dia, terus diri beliau tu nak kondem orang ni.faham ayat aku?

macam ni la senang. aku tak kisah orang nak post status memanjang.tapi agak agak la kan.sebab tu aku tak kisah sangat pun sebab aku pun lebih kurang je. so tadi ada la aku post pasal supervisor aku yang punya la baik.aku nak pergi field work punya trip dengan budak budak Marine ni pun dia risau, kot aku takde duit. siap pesan lagi kalau aku taknak pergi or tak jadi pergi pun takpe, rehat aje.sayang sangat la tu agaknya kat aku.asik la suruh aku rehat je.ok berbalik kisah tadi

bila aku post status tu, ada la reply dari orang-yang-rasa-dirinya-hebat-dan-tak-post-mengarut ni dua tiga orang..yang sorang comment camni "ek elehh..itu pun nak kecoh kee".. yang pengomen kedua pulak "lain sket orng buat master" dan yang ketiga "bini number dua ke?".komen komen macam ni aku rasa sangat kuang ajar dan barua.

Reply to Comment 1:
1. aku bukan kecoh bersuara, i did share my happiness rather than u who kept posting "nak makan nasi lemak", "xde orang nak teman makan ke", "alhamdulillah, siap keje rumah hari ni", "nasib baek tak makan nasi kerabu tadi, kalo x meletup perut aku". so sekarang siapa yang kecoh?aku ke engkau?

2. i am happy that my SV is such a caring and great guy.what the hell does that have to do with u?

3. kalau kau jenis yang tak post status rubbish, wall kau takde post post sebegitu maka aku tak hairan kalau kau cakap aku kecoh.aku boleh terima.tapi engkau?apa beza kau dengan aku?

Reply to Comment 2
1. aku tahu yang kau ni cakap macam tu adalah untuk menyindir sebab aku tau kau jenis yang macam mana.

2. oh aku lupa.kau kan nak buat Master kau kat luar negara, kan?dan lagi tu pulak, kau lupa apa respon kau tunjuk kat aku bila aku bagitau tajuk aku haritu?kau jugak yang tanya.barua.

3. lagi satu, kau ingat nak/sedang buat Master ni hebat sangat ke?please la.melambak lagi ok orang buat master.so tak payah cakap seolah nak perli aku bagai.kau pun sama je dengan aku.perjalanan kita nak habiskan master ni jauh lagi so jangan la bongkak sangat.kang Tuhan tarik semua, baru reti nak ternganga

Reply to Comment 3
1. bila Prof berbuat baik dengan student dia, adakah itu menjadikan student tu bini number 2 dia?dan lagi kalau Prof tu dah dianggap macam bapak dah pun. aku dengan Prof sama sama dari UMT, dah kenal bertahun.bila tercampak kat environment sini, haruslah dia ambil tahu. dia yang risau takut tak boleh jaga aku sebab aku sorang sorang kat sini, dengan health condition aku. aku rasa kau sepatutnya lagi tahu kesihatan aku macam mana kan? but instead of understanding, u did choose to accuse me. benda tu public, ok?student aku baca.kawan kawan aku. sedara mara aku.tak boleh pikir?

2. apa kata lepas ni bila kau berbaik dengan mana mana bos tempat keje kau, aku pun cakap camtu?if bos kau lelaki, aku tanya kau, "kau pasangan gay bos kau eh?" atau bila bos kau perempuan, aku tanya "kau laki number 2 dia eh?"

3. kau ada adik beradik perempuan. kau ada sedara mara perempuan. makwe kau tu pun perempuan (lain la kalau kau gay).apa agaknya kau rasa bila orang len cakap kat diorang macam tu?seronok?haruslah tak kan?sama la jugak dengan aku.

ok habis soal tu.ni aku nak merepek lain.
soal masa depan, aku rasa tak payah cakap hari ni.sebab aku sendiri dah pernah rasa.so aku nasihatkan berdasarkan apa yang aku rasa. macam aku dulu, "ek eleh,kapel konon.sikit sikit menangis.macam la lelaki sorang je dalam dunia ni" dan sekarang benda tu berbalik kat aku.padan muka aku.*sobsobsob*

ummi abah aku selalu pesan, apa yang kita cakap hari ni pasal orang lain mungkin akan terjadi kat kita balik nanti.

apa kau ingat, makcik tu semua suka anak anak dia menagih dadah?
apa kau ingat, orang yang kerja kampung, hidup susah tu sebab dia memang malas belajar?
apa kau ingat, bercinta dengan orang yang sudah dimiliki tu pilihan dia?kau ingat dia akan suka suka pergi merenyam dengan orang tu kalau dia tahu orang tu dah berpunya?
apa kau ingat, merempit tu semua tak berguna?

jangan sesekali lupa..

mungkin yang menagih dadah tu nanti jadi kat sedara mara kita sendiri
mungkin yang hidup susah tu nanti kita sendiri
mungkin yang jatuh cinta pada tempat yang salah itu nanti diri kita sendiri
mungkin yang merempit tu nanti anak/adik/sedara mara kita

nauzubillah.mintak jauh.
tapi jangan la duk menghina sesama kita.
never judge unless u have been in such same situation, with same person and same time.

paham maksud aku?
jangan menyibuk hal orang.
nanti hal yang kita sibukkan tu, orang len pulak akan sibukkan untuk kita.
jangan mengata orang.
nanti sendiri yang dikata.

i believed in Karma.
believe me.Tuhan tu Maha Adil.
i've seen much.
roda tu bulat.so is life.
harini kau kat atas.
belum tentu esok kau kat situ lagi.
kalau berada di bawah, boleh tahan lagi.at least masih dalam putaran tu.
tapi kalau tercampak keluar?

*sekadar pendapat peribadi.takde kaitan dengan yang hidup atau yang dah tak bernyawa*

No comments:

Post a Comment