gucciglasogon.se

Friday, December 21, 2012

my mum n us

my mum sakit rupanya. sebab tu abah call semua suruh balik itu hari. she seemed so weak that day back then.. she told abah that if it was her time, she wanted her kids to be around her. she was so weak. she can barely lift up her single finger. her whole body turned out yellow. that was the day before my abah called all of us to come home. the next day, she was admitted and only then he called us all. yet, not a word until i reached terengganu. 

he fetched me that day and suddenly he turned his way to hospital. i knew something was wrong earlier and i've prepared. once he told me my mum was admitted, i was just quiet. i didnt cry. i didnt snap at him. the feeling was some kinda empty.

but when i walked to her bed, i can barely recognize my own mother!
how bad her condition was.
how bad i was as her daughter.

petang tu dah boleh discharge.
she looked much better..but i took over pulak..asal jaga orang kat hospital je, kompem la aku demam balik lepas tu..apa kena pun tah la nya..aku siap boleh dengar husband akak yang dekat dengan bed my mum cakap, "orang yang tukang jaga tu pulak dah yang demam"..puiii..lantak ko la bang. aku palotak dah pening time tu..but its ok that my mum recovered..:)

and guess what, Dr cakap my mum tak sakit apa pun.
ECG normal.
jaundice takde,
darah tinggi takde.
darah rendah pun tak.
BP normal.
semua normal.
maka apakah?

bertenang aje lah.bukan kali pertama terjadi pun. sakit tapi bila pergi hospital/klinik, Dr cakap xde sakit apa pn..2 malam lepas pn pergi klinik lagi..she was sick again..:(
and sama jugak, Dr cakap xde sakit apa pn..
my mum was like menggelupur dah sakitnya..:(

banyak benda jadi lately. abah dah asik tanya bila aku nak balik arau..aku buat derk
aku duk sana pn bukan aku ada hal urgent pun
bukannya aku kena attend kelas pn
research pn xstart lagi
aku takboleh tinggal family aku sekarang. keadaan agak huru hara. nak cerita pun complicated.
adik adik aku semua mana ada kat rumah.
number 2 kat Kemaman. ada kursus. seminggu sekali balik.
number 3 kat PD.
number 4 kat Thailand.
abah kena kerja.

so if something jadi, siapa nak jaga my mum?
what if time semua takde tu, she fall sick lagi?

aku balik pun nanti rasanya sekejap je.
then aku balik sini balik.
no way aku nak tinggalkan my mum macam tu.

sometimes aku rasa bersalah. sebab tak mampu protect my mum and dad daripada semua kesakitan.
i felt like i am such a terrible daughter.

semalam pn aku tetiba sakit lagi.
dah banyak hari dah tapi tak la severe sangat.
semalam sangt sakit.

ohh ye. 
korang percaya hantu?
korang percaya zaman ni, ada lagi manusia yang main bomoh2 thing sebab nak khianati orang lain?
well, i do believe,
sebab aku pernah tengok.
aku pernah alami.
aku sedang alami.

dah berubat, baik. then kena lagi.
we tried not to balas balik. kami ikhtiarkan supaya kami jadi sihat.
orang nak buat apa pun, buat la.
tapi still, xjugak puas hati mereka tu.

its been years dah. bukan baru 2 3 bulan ni aje.
i cant stand seeing my parents in such pain and susah hati.

bukan kami sekeluarga je yang kena.
pakcik pakcik yang cuba ikhtiarkan untuk sembuhkan kami pun, diorang semua sakit.
kawan rapat keluarga ni, pun kena juga. darah sekeliling rumah dia. darah fresh lagi.
start dari pintu depan rumah sampai la ke belakang rumah.
semua yang rapat dah macam menjarakkan diri.
ada budak kat area rumah aku ni pernah cakap kat adik aku dulu yang dia dah taknak kawan dengan adik aku sebab dia nampak kat rumah aku ada hantu.
he was a kid. and a kid doesnt tell a lie.

banyak lagi benda jadi lately. start dari hari my mum admit ward.
adik aku yang bongsu tu kena hari yang my mum admit ward.
aku kena malam yang my mum discharge.
my mum kena few days after that.
my dad kena semalam.

bukan la nak cakap terlampau taksub. tapi benda ni memang terjadi. i've seen it and i've been through it.
so i know exactly how does it feel.
dah takleh cerita banyak.
nanti free aku cerita apa sebenarnya yang jadi kat kitorang.

ohh by the way, its my birthday today!
so i'm wishing myself a very happy birthday
semoga panjang umur, murah rezeki, berjaya dalam kehidupan di dunia akhirat
dikurniakan kebahagiaan dan keberkatan dalam kehidupan di dunia n akhirat
semoga sihat selalu dan semoga kami sekeluarga bebas dari belenggu masalah
semoga jumpa orang yang betul untuk kawen so i dont have to marry twice..*danggg*..haha

meluat?
ehh sukati aku la.birthday aku.nak doa untuk diri sendiri.
korang aminkan aje.

3 comments:

  1. assalamualaikum.....semoga awak sekeluarga sentiasa sihat walafiat.....aminn....

    ReplyDelete
  2. wslm..
    amiinnnn..
    terima kasih akuskandal aka ahmad..:P

    ReplyDelete
  3. Tabahkan diri ye, banyakan bersabar dan berdoa.

    aka Thehellwiththeworldtoday

    ReplyDelete