gucciglasogon.se

Sunday, March 15, 2015

Katanya, sekolah pondok takde sijil

One of our relatives once show how concern can a human being be when my little brother went to Sekolah Pondok at Thailand. Katanya, tiada sijil. Tiada spm. Susah nanti.

Dulu, aku sendiri kurang yakin. Mampu ke adik aku yang cerewet bab makan, suka marah marah (well, that kinda resembles me) tinggal jauh dari family, tinggal sendiri kat tempat penuh kekurangan. Aku risau, mampu kah dia. Boleh kah dia jadi apa yang kami impikan, boleh ke dia jadi lebih baik.

Seeing how he changed now, my doubt was proven to be shitty pointless piece of negative thoughts.

I am proud of him. Very much.
Tak lagi cerewet. Tak lagi marah marah. Bahkan setiap amarah dan perlian aku, dia balas dengan senyum. Dan bila dia menegur kami, halus, lembut.

Dan saat dia ucapkan "Abah, Along, kalau kita doa dan minta segala yang keduniaan, maka dunia lah yang kita dapat. Jika kita doa minta kebaikan akhirat, maka segala kebaikan dunia dan akhirat yang akan kita dapat". Kau tak tau betapa berharga nya pesanan kau.

Dan bila kami satu keluarga berbincang soal agama, adik aku bukan lagi yang dulu. Lain orangnya.

To that so-concern-relative, dia mungkin takde sijil dunia macam kau nak anak anak kau ada. Tapi dia dah jadi penerang dan penyebab Abah Ummi aku tersenyum bangga.

Dik, tak perlu kisah soal dunia. Kau kejar akhirat, kau akan dapat dunia. Macam yang selalu aku cakap, aku kakak kau. Aku takkan biar kau sendiri. Kalau satu dunia halang kebaikan kau, kau ada aku.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment