gucciglasogon.se

Monday, May 19, 2014

Abah

The other day, aku lupa hari apa. Sabtu kot. I watched Caught in Camera, Heroes vs Villain punya edition. And ada satu incident pasal a daughter and her father.. She video recorded the so-called-abuse and put it online. And that she even said that she has no regret that she published the video online.

Ringkasnya camni la. This kid ni,16 yo ralit sangat dengan internet and she also downloaded songs from internet sedangkan her dad dah warn on how he hates it. Ayah nya tu awal awal lagi dah warn. Dia tak suka. Plus, her dad is a judge so ofcourse la make sense kalo dia larang tu kan. Setakat nak online tu xpe but addicted to it, no. So that day her father went home and saw her on the internet so memang kena tibai la dengan belt. And kebetulannya dia dah letak camera awal awal lagi untuk record sebab katanya dia sense something bad was going to happen. Tapi dia simpan je video tu. 7 years later, she got into a financial dispute with her father and she decided to put the video online. She said, financial dispute. Tapi her dad said, she was stealing and he was disciplining her.

Seriously. I cant brain how this girl was thinking. Bapak kau pukul untuk disiplinkan. Bukan dia pukul suka suka. And dia the fact that dia pukul kau kat bontot je pun. Kalo betul dia pukul with intentions to hurt u, takde de dia pukul situ. Kalo aku, aku sebat je muka perut kaki kepala semua. And bila kau MENCURI, dia disiplinkan kau dengan cara tu, terima la hendaknya. Dah kau buat salah, deal with the consequences la kan. Ni cakap lebih. Ludahkan jugak baru tau.

Tengok la nanti kau besar jadi apa.
Aku bet, kau melutut kat kaki bapak kau jugak nanti.

Aku ni bangsa yang dah biasa kena sebat kalo salah. Tapi masa kecik la. Bila besar, tak dan abah pukul lagi aku dah tau aku tak patut buat apa yang dia tak suka. Abah pulak jenis jarang pukul..tapi sekali pukul, hoiiiiiii tak mampu nk cakap la kan. Setakat hanger, belt, getah paip, ranting kayu, palm tu biasa. Tapi aku tau aku kena sebab aku salah. Sebab bangsa macam aku ni dulu kalo takat cakap je lembut lembut jenis tak jalan. Aku dengar sekali lalu je. So ubat dia adalah pukul.

Last aku kena sebat darjah 5 ke 6 dulu ntah. Sekarang ni usahkan nak kena pukul, dengar pitch abah up sket pun kaki aku dah menggigil dah. Kalo kena jerkah, mau terkincit situ je aku. Abah aku baik. Cuma bila benda yang perlukan ketegasan, mendapat la tengok another side of him. So far sekarang ni abah banyak main psikologi. And he once told me, "kalau abah tak marah pukul dan tegas dulu, takde kau jadi orang. Tu tengok adik kau tu. Sebab bila ada dia abah dah jarang marah marah kan. Tu yang perangai lain."

Haah memang lain sket pun perangai adik bongsu aku. Dia jenis yang suka naikkan darah orang. Hempas hempas. Hentak hentak. Merajuk. Tu semua dia la tu. Haha. Tapi takat dalam rumah je la masalahnya. Takde la merempit ke menagih ke apa ke kan. Syukur jugak. Biarlah darah kami ni hari hari mendidih je kadang tu. Hehe. Tapi tu dulu la. Sekarang semua dah besar..dah pandai back up and watch each other's back. Thanks to abah n ummi's didikan that we turned out to be siblings with strongest bond. We are strong when we are togerher.

No comments:

Post a Comment