gucciglasogon.se

Saturday, June 23, 2012

terjumpa

terjumpa ayat ni tadi kat FB..by News Media Network.. ayat ni macam sedikit memujuk la kan..and ada betulnya ayat nih..sesungguhnya Tuhan mmg tahu aku pnya mood tingtong so Dia bg aku terjumpa benda alah ni:

Kebebasan menafsir kelukaan bergantung kepada keadaan. Seorang yang terluka akan lebih matang menafsir kehidupan sedangkan orang yang sentiasa kemewahan akan lebih sempit untuk mendefinisikan kenikmatan.. :)


betul kan?sometimes we need to be hurt so we can grow up..sbb kalo kita xpenah rasa apa tu kelukaan, kita xkan reti nk hargai kegembiraan dan kebahagiaan yg kita ada..believe me, I know.lps dh sekali terkena, aku mmg betul2 hargai apa yg aku ada skang..aku xnk menyesal nnti bila aku terluka atau whatsoever dan masa tuh baru aku sedar apa yg dah aku terlepas.no.i dont want that.apa yg org nk cakap pasal aku, ckp.aku dh immune.tp aku nk hargai n apa yg aku ada harini for tomorrow i might never have it anymore.

mungkin apa yg aku buat skang adalah xbaik bg sesetengah org.aku pn sndri kadang2 konpius knapa aku buat cmtu.utk kebahagiaan aku sndri atau utk org lain.kdg kala rasa mcm aku buat utk org lain bahagia, tp ada masa aku tewas, aku rasa apa yg aku buat adalah smata2 utk kebahagiaan aku.aku rasa aku xkuat utk buat utk kebahagiaan org lain tp dlm masa yg sama aku xhappy..so i chose to do both.utk kebahagiaan org lain n at the same moment, aku happy jugak..soal apa yg nak jadi masa depan, bukan tugas aku utk pk skang..tp xla langsung xprepare n men hadap je kan.cuma planning utk masa hadapan kalo soal bahagia ni aku rasa mcm malas..(walau hakikatnya aku sllu berangan2 sblm tdo..wakaka)..if we kept regretting about yesterday (past), and keep worrying about tomorrow (future), we have no today to live..setuju?aku setuju.korang xnk setuju lantak.haha

ada lagi satu incident yg buatkan aku hargai apa yg aku ada n hargai hidup aku skang.aku penah sakit lama..berminggu2 sakit kat umah tp xtaw sakit apa..pengsan dekat rumah.time tu aku praktikal kat satu shipyard.nasib aku pnya project manager faham n bg aku kelonggaran utk balik awal n bg aku cuti lelame..tp time tu xrasa sgt lagi nk hargai2 ni.tp tahun lepas, masa semester pertama final year aku, aku admit ward 9 hari..time tu aku betul2 rasa aku nk give up.aku sakit tp aku xtaw nk ckp kt doctor cmne.ptg tu aku dh rasa sket2 sakit tp nk masuk maghrib sakit tu makin kua..pegi hospital, terus admit ward

seorg pakar yg rawat aku dh cam surrender.dia xtaw aku sakit apa..aku lupa dia pakar apa.dia dh run scan n xray tp semua normal.cuma aku pnya spine sedikit bengkok kat point 5.aku pn xpaham.masa sblm aku admit tuh, aku dh lama sakit tp xla admit.so aku cm dh mengalah.aku rasa mcm hidup aku dh smpai situ je.aku jadi murung.aku xtaw aku murung smpai la kawan abah aku gtaw.abah aku gtaw dia.abah xgtaw aku.xnk aku risau agaknya.time tu mmg xrasa nk senyum, gelak, cm xde perasaan.makan pn muntah balik.mmg gila weak time tu

yg tmbah lagi rasa aku nk mengalah tu, semua test yg doctor pakar yg nombor 2 (sbb doctor 1st surrender so dia pass kat pakar bedah am ni) tu buat semua xde result yg kukuh utk sbbkan pain yg aku rasa time tu.CT scan 2 kali, scope 2 kali, xray 4 5 kali, amik darah 2 3 kali, scan biasa 3 4 kali, semua xde result yg cm aku ckp tadi.tiap kali inject ubat, sah2 aku nangis.sakit.tgn aku bgkak2.kanan bgkak, cucuk kiri.aku pnya jarum kat tgn ada 6 tmpat yg kena pasang tiub utk masuk air, antibiotik semua tuh.sehari mkn ubat berbelas biji, inject ubat kut tgn hmpir 12 kali sehari, ubat yg masuk kut vein dh 4 5 botol aku rasa.air berbelas botol.tp still, no findings.finding dari scope ada tp bukan tu yg sebabkan aku pnya pain.dctor ckp aku pnya bahagian dlm perut ada abnormal cells yg dlm masa 10-15 tahun nnti, kalo xdirawat dr skang, boleh turn to a cancer cell.tp aku bukan sakit perut.so gtaw aku, nape xpatut aku rasa nk mengalah?

time buat scope tuh, aku ingat yg masa tgh masukkan bnda alah camera tuh dlm perut aku, aku rasa sakit dlm perut.rasa cm aku pnya perut ni kena korek2 ngan bnda kat dlm.aku ckp la kat doctor, sakit.tu pn separuh sedar.then aku dgr suara doctor ckp, 'eh, xtdo lg?'..sbb last aku ingat dia sembang2 ngan aku, bg aku topeng oksigen n tgh2 buat tu aku sedar.lepas dh siap semua n dh tolak aku balik ke bilik balik, aku dgr doctor gtaw abah umi aku..'saya bg dia ubat bius banyak.sbb dia susah nk tdo..adik dia dulu sy bagi 3mg je tp dia sy bg 12mg baru tdo..so biar dia rehat n tdo dulu'..4 kali ganda??aku masa tu sedar2 n pening2 gitu je..doctor ni kira cm doctor family sbb time abah n adik aku admit dulu pn dia yg handle.aku punya scope buat pukul 1, n aku tdo terus smpai pukul 7 lebih..mghrib tu aku pnya tersentak2 mmg teruk la..macam nk roboh katil.bila pejam mata je, aku rasa cam ada org peluk aku dr belakang n goncangkan badan aku..berjam la jugak cmtu.tp lali ubat bius tuh ada lagi..mmg pening ar.nk tdo tp tersentak2.bila dh leh tdo, aku pn dh lalok la balik..sedar sepenuhnya kira esok pagi gak la.dekat 24 jam aku tdo..huhu

aku ingat lagi abah cakap masa dia tgk keadaan aku ngan tiub n wayar berselirat sume2 tuh..time tu dia tgk aku cam dh xde peluang lagi dah..adik aku yg gila kental hati, bila dtg tgk aku, menangis2..kgkawan yg dtg, ada yg aku tgk nangis.rmbut dh mula gugur.makan xboleh.bercakap pn aku xnk.smpai la satu tahap tu aku kena pakai tiub pernafasan tuh.awalnya diorg bg topeng pernafasan tuh tp susah aku nk minum or pape.so pakai tiub tuhh.

tp cmtu jugak.doctor xtahu.tp sbb kat swasta, xpe lah kan.cuba kalo kat kerajaan pnya spital, hoho..mmg x la nk dpt layanan special kan.tp xla aku kata kat gomen ni xok..aku pn pernah admit gomen gak 2 kali.tp yelah kat gomen kan ramai org, mana smpat nk layan semua kan..:)

aku still cmtu jugak smpai la ada sorg kawan abah ni datang..kategori ustaz2 la jugak kan..kira cam ayah angkat aku gak la.kira cm dia dtg tgk aku n skali ngan nk usahakn mana yg patut la kan secara tradisional plak.dia marah sbb abah aku lmbt gtaw dia kan.lepas je dia dtg ptg tuh, mlm tu elok2 aku leh makan n bergelak ketawa..n abah gtaw aku yg ayah angkat aku ni lps je balik dr tgk aku, balik tuh terus muntah2 n sakit kepala..then dia usahakan la mana yg patut kan.

xlama pastu aku dh ok la sket kan.mksudnya dh leh mkn n ketawa n bercakap2 la.tp pain tuh cmtu jugak.huhu.kalo x salah aku kan, umi aku tnya..aku ada makan atau ada org blnja aku makan ke apa ke kan.mgkin dia dh syak something kut.kalo xsalah aku masa sakit yg ni lah umi aku tnya.tp dh mana aku ingat kan

bila dh lama sgt sakitnya kat spital n xde apa yg doctor leh buat, aku minta ngan doctor, aku nak balik..aku dh mengalah dh.doctor cm xbpe nk bagi tp aku minta jugak.masa tuh dh mlm..so dia ckp ok boleh balik.mlm tu jugak aku balik umah.tp doctor pnya expression pn macam takut2 nk lepas aku balik.dia takut aku sakit lagi.dia pnya pesan tuh sakan..'kalo sakit terus dtg.jgn tggu.ubat jgn lupa mkn.bla bla bla'..aku pn dh sebab nk balik sgt kan, iya kan aje lah..bil2 pn esoknya baru bayar.dh mlm mana ada billing dept bukak..nasib doctor dh kenal kan.smpai je umah, aku tgk adik aku dh siap bentang toto n selimut ngan bantal2 aku sume dh..#terharu

aku pnya stok bekalan ubat lps balik tuh mmg dahsyat amat la.33 biji ubat tiap hari..11 biji skali mkn, 3 kali sehari.buang air pn dh bau ubat.mkn ubat dia pn aku pnya lalok gila babas la.lps balik n berubat scra tradisional tu baru la ok sket sakit tu..skang pn terasa lagi kengkadang tp aku buat dono.aku xnk admit ward lagi..huhu

time sakit tuh gila byk ssgmt n presentation..nasib baek kgkawan aku tlg coverkan n lecturer pn fhm..aku pnya Ketua Jabatan siap call lagi..pgwai sains aku siap email lecturers lagi..haha..ilek.xde teruk sgt k.tp tu lah.aku taw diorg care..thanks guys!

sejak sembuh tu, aku rasa cm aku diberi peluang kedua utk hidup..aku dh xnk sia2kan apa yg aku ada..sbb esok belum tntu kita miliki apa yg kita miliki skang..

hoh gila pnjang explanation aku utk ayat yg aku terjumpa kat FB tuh..ni explanation utk sebab kedua nape aku rasa ayat dr FB tu betul..yg first aku xnk cite.PnC.wawawa

wahhhhhh gila penat jari2 aku yg chantek ini menaip..mulut menguap bagai nk tanggal rahang.ngahaha.sorry la ye entry nih panjang.erk tp ada ke org baca?lantak ah.aku post sbb ni blog aku n bila dh tua reta nanti kang sume nih kenangan..:)

byk nk ckp nih sal apa yg jadi tp di lain waktu ler ye.kalo aku rajin


No comments:

Post a Comment