gucciglasogon.se

Monday, January 14, 2013

tak salah if tak sama

pernah dengar tak orang cakap, "masing masing punya pendapat, so terpulang la kan"..pernah?
kompem pernah kan?
pada aku la kan, tak salah if pendapat kita tak sama or berbeza dengan orang lain as long as pendapat tu tak mendatangkan sebarang keburukan or menjadi satu dosa.

contohnya si A mengatakan yang kita tak boleh sesuka hati melempang orang bila kita tengah stress. dan si B mengatakan kita boleh lempang orang dengan sesuka hati anak tekak kita aje bila kita tengah stress dengan something. pendapat berbeza kan? tapi pada aku in this situation, perkara yang "masing masing punya pendapat, so terpulang la kan" itu sangat laa tak boleh pakai.

maksudnya, tak semua situasi la sesuai gunakan pendekatan "masing masing punya pendapat, so terpulang la kan" tu.

macam tadi aku dengan roommate aku bersembang la pasal amik maid ni kan. pada aku, aku perlu amik seorang maid sebab aku tak rasa aku mampu nak uruskan rumah tangga aku nanti. aku nak bekerja. so masa untuk uruskan rumah tangga tu akan sedikit terbatas la kan. so aku perlu maid untuk settle kan semua CHORES. bukan bagi daily care kat husband or amik tahu hal sekolah and education anak anak aku.

tapi pada dia, dia tak nak amik maid sebab dia takut suami dia curang dengan dia, bawak lari harta benda dia. and dia nak besarkan sendiri anak anak dia n jadi suri rumah sepenuh masa. terpulang la kan. hak dia. and dia cakap kalau boleh memang dia tak nak bekerja. aku pulak nak bekerja. aku nak ada duit aku sendiri yang aku boleh sesuka hati nak buat pape. memang la husband boleh bagi if kita minta, itu pun kalo dia bagi la kan, tapi lagi senang aku rasa if duit tu aku yang punya. if jadi pape yang tak diingini, at least aku tau cari duit sendiri and reti hidup berdikari.

itu la pesan my mom pun..even kita ni pompuan, kerja and ada duit sendiri. jangan duk mintak dengan suami. time mood ok kot la dia bagi. kot kalo mood dia tak ok?haah.dia bagi.bagi kau pelempang dua tiga das. na'uzubillah.mintak jauh.

so berbalik pada kisah tadi. pendapat kami berbeza tapi pada aku its ok to have different views sebab benda tu memang tak salah. kau nak amik maid if kau mampu, tak salah. kau tak nak amik maid sebab kau nak uruskan sendiri rumah tangga kau, pun tak salah.

semua benda ada pro and con memasing.
tapi kalau dah nyata pendapat tu salah, tetap la jugak salah.
tapi sometimes ada jugak yang dah tau pendapat tu salah but still keep on clinging to that pendapat.
contohnya, aku. aku kan keras kepala.
tak payah la nak mention apa benda pendapat aku tu kan.

cuma kadang kala macam aneh.
ye aku tau pendapat aku tu salah tapi orang yang duk sibuk berkias kias pasal pendapat aku ni salah pun buat salah jugak. lebih kurang je macam yang aku buat. cuma yang aku buat tu takde la obvious sangat unless aku cerita kat dia. ni dia tak. dah jelas nyata berlaku depan aku, lagi nak menegur or berkias macam aku buat salah sensekor.

we are both having defects.
so camtu la alkisahnya.
aku pun tak tau pekebenda aku merepek ni.

duk online cari bahan nak masuk dalam literature review, mood macam hilang pulak.
so i is want to sleep la.
makan ubat tu memang mengantuk oo.tapi tadi petang aku berjaya melawan nafsu tersebut.
perghh. cayalah.
aku mampu bertahan dari tak tido?

itu antara pencapaian hebat aku. *betulkan spekmate itam jalan melenggang ikat tali kat pinggang*
ariaaappppppaaaa

No comments:

Post a Comment