gucciglasogon.se

Wednesday, January 23, 2013

teknologi yg aku rasa terkebelakang

bila sebut teknologi, ofkos kita membayangkan sesuatu yang moden kan?
moden = moving forward. tapi tadi masa aku duk baca something kat blog ni, aku terjumpa new invention la kononnya.. maybe benda ni dah lama tapi aku je baru tau pasal kewujudan benda alah ni. aku bab ni tak berapa maju sangat okehh.

berbalik pada tajuk.
tau apekebenda yang aku rasa memang ciptaan yang rubbish gila?
MENSTRUATION MACHINE and machine nak bagi lelaki rasa pain macam yang perempuan rasa time bersalin..apekejadahharemnya la benda ni? dah tau sakit, lagi nak try ke?

aku tak tau la kalau ada yang interested nak try.
menstruation machine tu tolerable lagi tapi labor pain?
aku yang perempuan ni pun nak terkincit rasanya bila pikir pasal labor ni..lagi la pencipta alat tu nak bagi can orang lelaki rasa.what the fish la. 

maybe ada yang akan cakap "baguslah.baru lah diorang tahu hargai mak/bini"
tapi bagi aku still benda ni doesnt make sense la.
aku tak bersalin lagi so aku tak tau pain dia macam mana. sakit tu memang la kan tapi details nya aku tak tau.ngeri ok just to think of it.

selingan *syg, kita anak 2 je boleh?*..akakaka.tetibe.ok tak klaka.

yang menstrual tu aku boleh describe.
sebab aku selaluuuuu alami. ni kira monthly punya benda wajib la ni bagi aku.
apa yang aku rasa time menstrual pain/PMS/senggugut/whatever name la yang mereka ni dipanggil:-

1. sakit perut. dia rasa senak and memulas and sesekali macam ada contraction. urat perut rasa macam bengkak dan berdenyut denyut.
2. pinggang memulas.rasa macam nak putus. rasa macam bila sakit batu karang kekadang
3. sakit kepala
4. pening kepala
5. cramp dari pinggang ke bawah
6. muntah
7. 'bahagian' istimewa tersebut sakit gila. rasa bengkak bengkak. (mintok mahap la.xsenonoh bunyinya)
8. berjalan terkangkang kangkang. kadang kala terkepit kepit macam orang lepas bersalin. 

ada ke lelaki yang nak merasa semua tu?
aku sendiri yang lalui pun rasa gilaa takut bila dekat dah dengan cycle.

apa yang terjadi bila aku tengah bersenggugut?

1. rambut sanggul/ikat tinggi
2. berkain batik
3. berstokin
4. jalan dengan sangat perlahan dan terbongkok bongkok
5. most of the time terbaring aje kat katil, xbergerak langsung. an inch punya movement pun boleh menyebabkan kesakitan yg teramat
6. tak kuasa nak bergelak ketawa. aku jawab soklan or bagi respons angguk/geleng itu pun dah baguss

aku pernah pergi kedai makan berkain batik aje since sebarang tekanan memang perlu dielakkan dari kena perut.so xleh pakai seluar or pakaian bergetah. orang pandang aku semacam aje.aku pedulik pe. yang sakit tu, aku. bukan korang. tak makan, lapar. tapau makanan, aku xnak.owhh yes.aku fussy bab makan.

dia punya sakit tu (aku la.lain orang lain sakitnya) revolve around a week sebelum tu. tapi time tu tak sakit sangat. masih boleh bergelak ketawa. dia punya contraction jarang jarang so mampu tahan. tapiii bila time 'tu', 3 hari baru laa sembuh betul..kata doctor sebab aku punya contraction quick n kuat, tu salah satu penyumbangnya..doctor selalu tanya "awak ni severe camni ke tetiap bulan?"

ohh ye doctor.almost tetiap bulan.
aku pernah menangis depan doctor sebab gila tak tahan sakitnya.
doc tanya, "sakit sangat ke?"
aku apa lagi.. "sakit doctor.."..air mata keluar tak sedar apa dah. badan dah berpeluh peluh tahan sakit. nurse siap bagi aku potong que sebab dia tengok aku dah pucat gila and berpeluh bagai..

inject sedas, makan ubat and rest kat wad jap, then ok boleh senyum..hahahaha..doctor tu time dia visit aku kat wad, boleh dia gelakkan aku. ni doctor ni patut dapat nomination untuk rasa period pain ni macam mana.ngahahaha.aku tengah terburai air mata kau boleh gelak. nasib kau hensem abg doctor..

nanti dah ada duit nanti nak kena pergi jumpa gynecologist la. Doctor concern takut nanti ada long term effect aje. takut nanti effect time nak pregnant. tunggu kaya sikit nanti.akakakaka

so soalan aku adalah, 
ada ke lelaki yang nak sedekahkan diri dia untuk go through all the pain?menstrual pain aje. xpayah labor pain yang berpuluh kali ganda sakitnya tuh. ada?

No comments:

Post a Comment